Is verkopen lastig? Kijk eens naar je sales strategie
Geschreven door Iris Franke
april 27, 2024
Je hebt het leukste aanbod van de wereld, maar niemand koopt het…
Je bent trots op je (online) onderneming – en terecht.
Je biedt iets aan waar je hart sneller van gaat kloppen en toch blijven je sales uit. Waar gaat het mis?
Is het het product? De prijs? De kleur van je koop-nu-knop? Of klopt je aanpak gewoon niet?
Ondernemen is vaak gewoon doorzetten, maar het kan zeker geen kwaad om je sales strategie eens onder de loep te nemen. Als die namelijk niet goed zit kan je wachten tot je een ons weegt!
Ondernemen is vaak gewoon doorzetten, maar het kan zeker geen kwaad om je sales strategie eens onder de loep te nemen. Als die namelijk niet goed zit kan je wachten tot je een ons weegt!
Laat ik eerst nog even vermelden dat niet elke sales strategie geschikt is voor elke onderneming óf ondernemer. Ook voor dit stukje van je bedrijf is er weer geen one size fits all optie en zal je moeten leren wat dé manier is voor jou en jouw bedrijf. Als je mij een beetje kent, weet je dat ik vooral vind dat je moet ondernemen op een manier die echt bij jou past. Niet alleen omdat dat veel beter vol kan houden, maar omdat je ook gewoon alleen maar klanten aantrekt die bij JOU passen, als jij jezelf bent, óók als ondernemer.
Als je nu lastig aan (leuke) klanten komt is dat misschien omdat je een aanpak probeert die voor anderen werkt, maar niet voor jou. Of misschien mis je iets kleins dat een grote impact kan hebben. Het is tijd om dieper te duiken, de details te onderzoeken en echt te begrijpen wat jouw klanten nodig hebben en willen.
Laten we beginnen met het analyseren van je huidige strategie. Hoe presenteer je je producten? Hoe communiceer je met je klanten? Zijn je marketinginspanningen gericht en doelgericht? Een kritische blik hierop kan onthullen waar de kansen liggen om je verkoop een boost te geven. Dit is niet alleen een kwestie van je aanbod aanpassen, maar ook van het finetunen van je boodschap en het optimaliseren van elk communicatiemomentje met je doelgroep .
Vergeet ook niet dat je toekomstige klant keuzes te over heeft uit (wellicht middelmatige 😜) concurrentie.
Dit betekent dat je niet alleen moet proberen te verkopen wat je hebt, maar ook moet laten zien wie je bent en waarom je anders bent dan anderen. Je moet laten zien dat jij je doelgroep en die ideale klant écht heel goed begrijpt.
Dat is 1000x belangrijker dan die expertstatus krijgen door al je kennis constant te delen. Jouw unieke verhaal, je persoonlijkheid, jouw specifieke inzichten zorgen, als je ze goed inzet, voor het aantrekken en behouden van je leukste klanten.
Vraag jezelf af: ‘Weet ik echt wat mijn klanten willen? Voel ik hun struggles tot in mijn tenen en heb ik DE allerbeste oplossing om dát vervelende kloteprobleem waar ze ‘s nachts van wakker liggen te verhelpen?’
Als je antwoord hierop JA is, dan is het aan jou om dát te laten zien en niet persé dat je 6 uur per maand randzaken overneemt.
Laat zien dat jij je doelgroep echt begrijpt, benoem hun knelpunten, de problemen waar ze tegenaan lopen en deel herkenbare content hierover via je website, social media en andere communicatie.
Ok, terug naar die sales strategie.
Ik kan je zo 20 redenen geven waarom je sales strategie op dit moment niet lekker werkt, maar ik ben hier geen boek aan het schrijven maar een blogje, dus ik beperk me tot de 4 eerste hobbels waar mensen die ik spreek tegenaan lopen.
Je hebt géén idee tegen wie je nou eigenlijk aan het praten bent
Iedereen is je doelgroep. Je communicatie is te algemeen en iedereen die het leest denkt: dit gaat tóch niet over mij. Dit zijn problemen van andere mensen.
Het is niet duidelijk welke waarde je biedt
Je houdt het lekker vaag. Waarschijnlijk is dat een bijverschijnsel van het feit dat je niemand als klant uit wilt sluiten. In plaats van dat je dus vertelt welk probleem je oplost voor die ideale klant van jou zeg jij bijvoorbeeld dat je “van A tot Z ontzorgt als virtual assistant”… Mij zegt dat persoonlijk helemaal geen bal en zo zijn er velen met mij.
Het is niet duidelijk welk probleem jij oplost
Je zit maar te zenden over je dienst en aanbod. Maar het probleem dat het daadwerkelijk oplost vermeld je nergens.
Een simpel voorbeeld: Je biedt mailboxbeheer aan. Wat denk je dat interessanter klinkt voor mensen.
“Als virtual assistant bied ik mailboxbeheer van A tot Z”
óf
“Heb je 2781 ongeopende mails in je inbox? Moet je uren zoeken naar de feedback van je laatste opdrachtgever en ben je die nieuwsbrieven van bol.com ook écht wel zat in je zakelijke mail? Let’s talk! Als professionele mailboxorganisator trek ik snel en vakkundig de Swiffer door jouw inbox.”
Mensen hebben geen idee wie jij bent
Je laat jezelf niet zien, deelt je mening niet, vertelt niet wat nou eigenlijk JOUW kijk op bepaalde zaken is.
Er is een grote kans dat jij het merendeel van je communicatie met je doelgroep via social media laat lopen, maar als je verstoppertje speelt (met je hoofd of met je karakter) ga je nóóit een band opbouwen met de mensen die jij graag als klant zou willen hebben. Mensen weten totaal niet wie je bent. Je posts en taalgebruik zijn onherkenbaar. Je valt gewoon niet op.
Ik snap echt wel dat het spannend is om jezelf bloot te geven, zeker als je graag een professioneel bedrijf neer wil zetten en je als de dood bent om iets fout te doen, maar zo lang jij zélf met mensen gaat werken willen mensen weten wie je bent.
Denk je al na 2 weken dat je aanpak TOCH niet werkt… dan werkt het ook niet 🙂
Er is geen one size fits all sales strategie
Ik zei het al: er geen copy/paste salesstrategie voor die voor elk bedrijf werkt. Helaas! zou ik bijna zeggen, want anders kon ik je hier een templateje geven en jij zou binnen no-time een volle agenda én nog vollere bankrekening hebben.
Hoewel er bepaalde elementen zijn die altijd aanwezig zijn in een salesstrategie hangt de invulling daarvan af van veel verschillende factoren. De belangrijkste ben jij zelf 😉 .
Denk je al na 2 weken dat “het toch niet werkt”, heb jij géén idee wie je doelgroep is, durf jij je neus niet te laten zien, heb jij moeite om je waarde te tonen óf push je alleen de oplossing zonder begrip te tonen voor het probleem?
Dan gaat ’t hem sowieso niet worden, áls je daarmee door gaat.
Als ervaren online ondernemer en business mentor voor starters en rustige opstarters ga ik graag het gesprek met je aan om samen met jou te zorgen dat je een salesstrategie gaat vinden die echt bij jou en bij je doelgroep past!
Boek een 1 op 1 strategiesessie
Lees ook…
Kleine doelgroep – jouw doelgroep écht aanspreken
Als (startende) ondernemer wil je iedereen helpen Je wilt online groeien, meer klanten aantrekken, naamsbekendheid krijgen en de go-to topper worden voor mensen die met dát specifieke probleem zitten, waar jij ze absoluut mee kan helpen en het lijkt logisch om je...
Word de bestie van je ideale klant
Hoe krijg je klanten als je niet commercieel bent of wil zijn? Eerlijk is eerlijk: als ondernemer schipper je voortdurend tussen jezelf laten zien als écht mens, je expertise tonen op een professionele manier, je authentieke missie delen, persoonlijke relaties...