Kleine doelgroep – jouw doelgroep écht aanspreken

Geschreven door Iris Franke

april 27, 2024

Als (startende) ondernemer wil je iedereen helpen

Je wilt online groeien, meer klanten aantrekken, naamsbekendheid krijgen en de go-to topper worden voor mensen die met dát specifieke probleem zitten, waar jij ze absoluut mee kan helpen en het lijkt logisch om je pijlen te richten op een grote doelgroep. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd en misschien is er wel iemand in de massa die naar je boodschap wil luisteren! Misschien ook niet.

Ik zie het zó vaak bij ondernemers. Een keuze in mannelijk of vrouwelijk wordt nog wel gemaakt. Ze weten dan ook nog wel of ze met particulieren of bedrijven aan de slag willen, maar daar blijft het vaak bij.

Ondernemers kiezen bijvoorbeeld “vrouwelijke ondernemers” als doelgroep. Goede keuze zou je denken, want ze zijn overal te vinden, er zijn zelfs speciale Facebookgroepen met tienduizenden potentiële klanten. Maar, en hier komt de bummer, dit is niet de beste strategie.

Heb je wel eens gehoord “Als je iedereen probeert aan te spreken, voelt niemand zich aangesproken.” ? Dat is precies hoe het werkt in de online marketing. Hoewel jij misschien vindt dat je een oplossing hebt die voor de hele wereld superwaardevol is (misschien is dat ook zo!), is het nagenoeg onmogelijk om iedereen op zo’n manier aan te spreken dat ze dat ook gaan vinden. Door in je marketing te schieten met hagel krijg je maar zelden de klanten waar je écht blij van wordt. Je zal dus aan de slag moeten met het vinden van je doelgroep en je ideale klant. Alleen dan kan je écht de pijnpunten en struggles gaan benoemen waarvoor jij de oplossing biedt..

Een kleine doelgroep bepalen betekent niet dat je heel veel mensen gaat uitsluiten als klant. Je doet dit om te zorgen dat jij je écht goed kan verdiepen in de mensen die jou het hardst nodig hebben. Zo kan je ze het beste helpen!

Maar hoe groot moet die doelgroep nou zijn? Zo klein mogelijk!

Wat je eigenlijk wil bereiken als je gaat beginnen met je marketing is dat je doelgroep zo klein mogelijk is, zodat je ze ECHT precies weet te raken met jouw communicatie.
Nu is het natuurlijk wel zo dat je ook gewoon je boterhammetje moet blijven beleggen, dus ga je op zoek naar de Smallest Viable Market. Deze “kleinste levensvatbare doelgroep” is een concept dat veel besproken wordt door marketingexpert Seth Godin (aanrader!). Het idee hierachter is dat je je niet moet richten op het massaal aanspreken van een grote, algemene doelgroep. In plaats daarvan moet je je communicatie richten op een kleiner, specifiek segment dat echt geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt.

Het is bij het kiezen van je doelgroep natuurlijk niet zo dat je voor de rest van je ondernemersleven maar één doelgroep mag gaan aanspreken en het is ook écht niet zo dat jij als je straks klanten haalt uit die Smallest Viable Market je voor altijd met een kleine doelgroep moet gaan werken. Je kan altijd andere of extra doelgroepen toevoegen of een hele nieuwe kiezen als je daar blijer van wordt of als je bedrijf zo gegroeid is dat je andere markten aan gaat boren.

Als je niet kan kiezen… moet je toch kiezen. Je hoeft namelijk niet de rest van je ondernemersleven maar één kleine doelgroep te houden, maar als je wíe dan ook wil aanspreken moet je wél weten tegen wie je gaat praten, my dear.

Ik kan geen doelgroep kiezen! … Zet je er maar overheen 😜

Het gebeurt jammer genoeg té vaak dat het kiezen van een doelgroep de zoveelste hobbel is waar beginnende ondernemers op vastlopen. Zet je hier alsjeblieft overheen, zoals álles in de marketing en sales zal je toch moeten testen en finetunen. Kan je heel moeilijk bepalen wie je doelgroep is? Kies er dan zo’n mooie kleine doelgroep die aardig in de goede richting zit, want je kan maar beter lekker live en zichtbaar zijn, dan niets doen aan je marketing, terwijl je zit te denken over dé perfecte doelgroep.

Waarom moet je zélfs als je je doelgroep nog niet helemaal helder hebt beginnen met een kleinere doelgroep?

Ten eerste geeft het je de mogelijkheid om op een authentieke manier contact te maken. Door je te richten op een specifieke groep, kun je diepgaand begrip ontwikkelen voor hun behoeften, pijnplekken en verlangens. Het is als het leggen van de basis voor een stevig fundament in je marketingstrategie. In plaats van oppervlakkige interacties met een brede doelgroep, krijg je de kans om echt te begrijpen wat deze specifieke groep drijft.

Dit inzicht is goud waard bij het communiceren van een boodschap die niet alleen opvalt bij je doelgroep blijft hangen, maar écht resoneert met de mensen die je wilt bereiken. Het stelt je in staat om je communicatie op een persoonlijk niveau te finetunen, iets wat gewoon niet mogelijk is wanneer je je boodschap over een gigantische, diverse menigte uitstrooit.

Denk aan het benoemen van pijnpunten van je doelgroep, praten over je eigen ervaringen met hun struggles, wegnemen van hun twijfels over jouw aanbod en laten zien dat jij écht de expert bent die ze zoeken.

 

Min Hoogte: auto
Min Hoogte: auto
Maximale breedte: auto
Maximale breedte: auto

Deze doelgroep helpt je marketing verbeteren

Daarnaast biedt het werken met een kleinere doelgroep je de perfecte kans om volop te oefenen, te experimenteren en continu nieuwe dingen te leren.

In deze setting kun je veilig uittesten wat werkt en wat minder goed aanslaat. Gebruik deze waardevolle inzichten om je strategieën steeds verder te verfijnen en aan te scherpen.

Ga vooral héél veel in gesprek met je doelgroep en luister naar hun pijnpunten, wensen en verwachtingen.

Dit is echt een proces van trial-and-error en voortdurende verbetering, dat je stap voor stap brengt naar een marketingboodschap die niet alleen lekker klinkt, maar ook serieus resultaat oplevert.

De luxe van een klein bereik hebben

Misschien klinkt het wat lullig, maar vooral in de beginfase zal haast niemand direct opmerken wat je allemaal deelt. Dit geeft jou dus ook de vrijheid om te experimenteren en te ontdekken wat precies bij jou en jouw bedrijf past. Het is een fase waarin je lekker kunt aanmodderen (dat mag je van mij trouwens altijd blijven doen). 

Starten met een kleine doelgroep zorgt ervoor dat je een stevige basis legt voor bedrijfsgroei. Omdat jij je doelgroep supergoed kent kan jij je aanbod helemaal finetunen voor ze. Het resultaat: meer klanten en vooral leukere klanten!

Het bepalen van een kleine doelgroep heeft ook grote impact voor jouw ideale klant!

Je bepaalt die doelgroep niet alleen jezelf.

Natuurlijk is het helemaal fijn als jij gericht met je marketing aan de slag gaat. Het bepalen van je doelgroep heeft letterlijk op alle facetten van je marketing- en salesstrategie effect. Dat zal elke businessmentor en/of -coach je vertellen.

Wat ik wel erg vaak mis zijn de voordelen die het heeft voor je ideale klant. Deze ideale klant van jou vindt het namelijk ook super als ze zich -eindelijk- echt begrepen voelen door een bedrijf.

Wat heeft die allerleukste klant er dan aan?

Ze ontvangen eindelijk info die echt relevant is voor hun specifieke behoeften en interesses. Dit maakt de communicatie veel persoonlijker en effectiever. Ze voelen zich eindelijk begrepen.  

Doordat je je heel goed in de doelgroep kan verdiepen heb je veel meer inzicht in de struggles en wensen van je doelgroep. Zo kan je dus een aanbod gaan maken waar je ideale klant gewoon knalhard om zit te springen.

Als je precies weet te benoemen waar je doelgroep mee zit én de oplossing ook echt daadwerkelijk kan bieden aan je ideale klant voelt deze zich ook véél beter geholpen en verbonden met jou. Misschien word je zelfs de bestie van je ideale klant.

Mocht je nu wel héél graag je doelgroep willen bepalen, maar je loopt gewoon compleet vast. Plan dan een strategiesessie met mij en ik zorg dat je weer verder kan met je bedrijf.

 

Boek een 1 op 1 strategiesessie

Wil je een boost geven aan je onderneming maar weet je niet precies waar je moet beginnen of weet je wel wáár je moet beginnen, maar je weet niet hoe?

Lees ook…

Is verkopen lastig? Kijk eens naar je sales strategie

Is verkopen lastig? Kijk eens naar je sales strategie

Je hebt het leukste aanbod van de wereld, maar niemand koopt het...  Je bent trots op je (online) onderneming – en terecht. Je biedt iets aan waar je hart sneller van gaat kloppen en toch blijven je sales uit. Waar gaat het mis? Is het het product? De prijs? De kleur...

Word de bestie van je ideale klant

Word de bestie van je ideale klant

Hoe krijg je klanten als je niet commercieel bent of wil zijn? Eerlijk is eerlijk: als ondernemer schipper je voortdurend tussen jezelf laten zien als écht mens, je expertise tonen op een professionele manier, je authentieke missie delen, persoonlijke relaties...