Word de bestie van je ideale klant

Geschreven door Iris Franke

maart 2, 2024

Hoe krijg je klanten als je niet commercieel bent of wil zijn?

Eerlijk is eerlijk: als ondernemer schipper je voortdurend tussen jezelf laten zien als écht mens, je expertise tonen op een professionele manier, je authentieke missie delen, persoonlijke relaties opbouwen én je aanbod verkopen, want die koelkast waar ik het een stukje verder in dit verhaal over ga hebben moet ook wel gevuld worden.

Nu ben ik er heilig van overtuigd dat verbinding met je doelgroep en dus ook met die ideale klant jou gaat helpen om fijne klanten te krijgen, maar dan moet je die leuke mensen wél goed voor ogen hebben.

Mocht je nu dus nog helemaaaaal niet weten wie die doelgroep is, dan is deze challenge wellicht wat voor je.

Het draait niet (alleen) om het verkopen van je aanbod.

Het is 100x gezegd door iedereen die wel eens aan marketing en communicatie geroken heeft, maar mensen werken met mensen. Het is dus aan jou om te laten zien wie je bent, waar je voor staat, wat je weet, maar het is nóg veel belangrijker om te laten zien dat je WEET wat het probleem is van je doelgroep.

Mensen werken namelijk extra graag met mensen door wie ze zich gehoord en begrepen voelen. Met mensen bij wie ze zich fijn voelen. Dat is bijna nog belangrijker dan dat je de oplossing direct aan ze kan vertellen.

Natuurlijk ga jij als serieuze ondernemer wel zorgen dat je een aanbod hebt dat aansluit bij de issues van je doelgroep, maar om dat aanbod te verkopen hoef je niet constant in de Pitch-stand te staan.

Maare, hoe pak je dat aan zonder te dat je je heel erg met marketing en sales bezig moet houden? Hoe verkoop je jouw aanbod als je niet mega commercieel bent of wil zijn?

Hoe help je jouw doelgroep écht?

Het begint allemaal met echt begrijpen wie je klanten zijn, wat ze nodig hebben en waarom ze juist bij jou moeten zijn. Eigenlijk wil je een bestie worden voor je ideale klant: je weet wat ze leuk vindt, wat ze nodig heeft en hoe je ze met hen kan praten zonder dat het pushy en salesy voelt.

Het gaat vooral om de verbinding die jouw doelgroep met jou voelt en hoe jij oplossingen biedt voor hun problemen. Die problemen kan jij alleen maar oplossen, door oprechte interesse te hebben in je ideale klant.

Waar vind je je doelgroep?

Oké, laten we beginnen bij het begin: waar hangt jouw ideale klant eigenlijk uit en wat is dat voor mens? Is ze scrollend te vinden op Instagram of is het meer een LinkedIn-type? Waardoor laten ze zich beinvloeden? Hoe maken ze keuzes? Wat vinden ze belangrijk? Is het een ondernemer of een particulier? Waar lopen ze tegenaan in het leven én waar worden ze blij van?

Als je helemaal geen idee hebt waar jouw ideale klant uithangt is het een goed idee om back to basic te gaan en een doelgroeponderzoek en klantprofiel te maken. Maak je doelgroep niet te groot of te globaal.

Probeer, zeker in het begin, je doelgroep niet te groot te maken. 
Sterker nog: Hoe kleiner, hoe beter!

Hoe spreek je je doelgroep aan?

Nu je weet (als het goed is dus) waar en hoe je je doelgroep kan bereiken is het belangrijk om te weten hóé je ze aanspreekt.
Laten we het dus hebben over je boodschap. Je eerste kennismaking met je doelgroep is niet het moment om verkoperig te worden. Gooi die standaard pitch alsjeblieft in de prullenbak.

Als jij random iemand op straat tegen komt en die vraagt of je een koelkast wilt kopen, dan doe je dat ook niet. Je kent deze persoon niet, weet helemaal niet wat er in die koelkast gezeten ( ja, ik luister superveel true crime podcasts… nee, ik hoef je hide-a-body-koelkast niet) heeft dat hij er nú vanaf moet en je hebt eigenlijk ook gewoon helemaal geen koelkast nodig, dus uhh… thanks but no thanks.

Maar nu kom je deze persoon voor het eerst tegen tijdens een gezellige avond in de kroeg met gemeenschappelijke vrienden.

Op een bepaald moment hebben jullie het over koelkasten (*kuch* zo rond de 40 komen zulke dingen serieus ter spraken).

Deze persoon vertelt je alles over hoe je je koelkast moet inrichten om je boodschappen zo lang mogelijk te kunnen bewaren en dat er bij nieuwe koelkasten een speciale setting is om stroom te besparen, dan komt die nieuwe koelkast voor je al een stukje dichterbij.

Niet dat je daar gelijk die avond met een koelkast in je handtas de Uber inrolt, maar het zaadje is geplant, de connectie is gelegd.

Als iemand niet weet wie je bent, word je zéker geen vrienden

In je eerste communicatie wil je vooral dat mensen jou leren kennen, weten waar je voor staat, waarom je doet wat je doet en dat je ook daadwerkelijk kennis van zaken hebt. Zorg dat je wél even de moeite neemt om wat origineels te delen. Als jij op je social media en je website alleen maar vertelt wat mensen ook op Google kunnen vinden, dan ga je zeker niet opvallen.

Vermijd dus:

Dezelfde 5 tips om… *die iederééén als deelt*
Dezelfde handige tools voor… *die je als eerst hit in google tegenkomt*
Hetzelfde inzicht… *Ja, ja… mensen werken met mensen 🤣*
Weerrrr die quote… *ik ben Pipi Langkous zó zat*

Deel veel liever:
 

  • Waarom jij écht gestart bent als ondernemer.
  • Oplossingen die jij gevonden hebt die het leven van jouw klant een stukje makkelijker maken.
  • Wat het leukste is dat je deze week hebt gedaan.
  • Advies over hoe je zaken aan moet pakken om de resultaten te halen waar jouw klant om zit te springen.
  • Waar je van baalt.
  • Wat jij vindt van inzicht waar je mee dood gegooid wordt: wat is jouw inzicht, over dat inzicht.
  • Wat voor kikkes je geleerd hebt.
  • Deel ook je eigen uitdagingen en lessen die je geleerd hebt.

Mensen krijgen via social media het idee jou al te kennen, voor ze ooit één woord met je gewisseld te hebben. Zorg dus dat wat je deelt écht bij jou past en origineel is.

Online marketing is géén éénrichtingsverkeer meer.

Het is jouw personal touch, tone-of-voice, karakter en oprechte interesse waarmee je connecties maakt én wat er voor zorgt dat mensen met je willen werken.

Want laten we wel wezen, wie houdt er nu niet van een goed gesprek met iemand die écht luistert en snapt wat je zegt?

 

Het belang van echte connecties

Interactie. Dit is natuurlijk gezellig, maar ook superbelangrijk voor de groei van je bedrijf.

Gebruik social media ook echt om sociaal te doen. Reageer op mensen, start gesprekken, geef advies waar mensen iets aan hebben en laat zien dat je er bent, echt en authentiek. Toon dat je waarde hecht aan wat je doelgroep zegt, dat je hun mening serieus neemt en altijd openstaat voor een goed gesprek.

Toon je karakter

Laten we het hebben over iets wat ook in 2024 weer een speerpunt is: authentiek zijn in een wereld waar alles soms ‘picture perfect’ lijkt, vooral bij ondernemers op Instagram. In deze gestijlde wereld snakt iedereen naar echte mensen. Wees dus niet bang om jezelf te zijn, met al je eigenaardigheden, struggles en unieke kwaliteiten. Dat is wat je onderscheidt, wat je echt maakt. Door dit te doen zien mensen je als een persoon met wie ze connectie voelen.

Dus, gooi die façades overboord, vind je mensen en laat zien wat jij voor iemand kan betekenen. Vergeet er geen feestje van te maken voor jezelf, want alleen door écht jezelf te laten zien, trek je klanten aan die bij JOU passen.

Boek een 1 op 1 strategiesessie

Wil je een boost geven aan je onderneming maar weet je niet precies waar je moet beginnen of weet je wel wáár je moet beginnen, maar je weet niet hoe?

Lees ook…

Is verkopen lastig? Kijk eens naar je sales strategie

Is verkopen lastig? Kijk eens naar je sales strategie

Je hebt het leukste aanbod van de wereld, maar niemand koopt het...  Je bent trots op je (online) onderneming – en terecht. Je biedt iets aan waar je hart sneller van gaat kloppen en toch blijven je sales uit. Waar gaat het mis? Is het het product? De prijs? De kleur...

Kleine doelgroep – jouw doelgroep écht aanspreken

Kleine doelgroep – jouw doelgroep écht aanspreken

Als (startende) ondernemer wil je iedereen helpen Je wilt online groeien, meer klanten aantrekken, naamsbekendheid krijgen en de go-to topper worden voor mensen die met dát specifieke probleem zitten, waar jij ze absoluut mee kan helpen en het lijkt logisch om je...